Keskeinen teema
opekoulutuksessa syksyllä oli oppimisympäristöt.
Esimerkiksi käytännön
harjoittelun tavoitteena oli tutustua
erilaisiin oppimisympäristöihin. Kuvaan
tässä postauksessa kaksi
lähestymistapaa oppimisympäristöajatteluun.
Mikä on oppimisympäristö?
Kasvatuspsykologia-kirjassa
oppimisympäristön käsitteellä tarkoitetaan ”menettelyiden ja työskentelytapojen
kokonaisuutta, joilla pyritään edistämän tarkoituksenmukaista oppimista.”
Puolestaan Tampereen yliopiston sivuilla oppimisympäristö määritellään
kokonaisvaltaisiksi toimintaympäristöiksi. Jyväskylän yliopiston sivuilla oppimisympäristöllä
tarkoitetaan ”suunniteltuja paikkoja, tiloja, yhteisöjä tai toimintatapoja,
jotka tukevat ja edistävät oppimista.”
Tiivistäen voisi siis
sanoa, että oppimisympäristö koostuu tilasta ja opettajan valitsemista
menetelmistä, joilla edistetään tietyn aiheen oppimista.
Oppimisympäristöajattelun taustaa
Oppimisympäristöajattelun
taustana on, että on tullut tarve laajentaa oppimisteoreettista keskustelua
yksittäisistä opetusmenetelmistä kohti laajempia opetuskäytäntöjä ja
järjestelyjä, ”joiden avulla voidaan luoda oppimiselle mahdollisimman
optimaalinen ympäristö.” Aiemmin siis hyviä oppimistuloksia on haettu tutkimalla eri opetusmenetelmillä saatuja oppimistuloksia.
Hyvin usein oppimisympäristökäsitettä käytetään kuvaamaan
suppeasti vain jotain tiettyä tekijää, järjestelyä tai tekniikkaa
toimintaympäristöstä. Esimerkiksi oppimisympäristönä
pidetään yksittäistä tietokoneohjelmaa. Meidän opekoulutuksessamme on kuitenkin
tietoisesti lähdetty laajentamaan tätä.
Oppimisympäristö koostuu viidestä osa-alueesta
Oppimisympäristön
osa-alueet jaetaan viiteen ulottuvuuteen. Näitä ovat fyysinen, sosiaalinen,
tekninen, paikallinen ja didaktinen ulottuvuus.
Fyysinen ulottuvuus
tarkoittaa oppimisympäristön fyysisiä tiloja ja rajoja, kuten arkkitehtuuria,
turvallisuutta ja ergonomiaa. Fyysinen oppimisympäristö on perinteisesti
luokkahuone tai luentosali tai käytännön opetuksessa esimerkiksi työpajat. Itse
olen huomannut, että opettajan on ainakin yliopistoissa hyvin vaikea vaikuttaa
fyysiseen oppimisympäristöön. Kurssit perinteisesti järjestetään luentosaleissa. Lisäksi myös koen, että oma opetus urautuu helposti perinteiseen luennointiin, koska kurssit järjestetään luentosallissa. Tässä on ensimmäinen selkeä kehittymiskohde omaan opetukseeni.
Sosiaalinen eli
psykologinen ulottuvuus puolestaan tarkoittaa oppimisympäristössä vallitsevaa
vuorovaikutusta ja ryhmäprosesseja. Sosiaalisen oppimisympäristön
kehittämisessä pitäisi kiinnittää huomiota oppimista tukevaan ilmapiiriin ja
vuorovaikutukseen. Tässä opettajalla on hyvin keskeinen rooli ja tähän opettaja
pystyy kaikissa oppimisympäristöissä vaikuttamaan. Tässä
osa-alueessa opettajan tärkein tehtävä on luoda riittävän rento ilmapiiri
tunnilleen, jotta opiskelijat uskaltavat kysyä täydentäviä kysymyksiä, jos
heille jää jotain epäselvää opetettavasta aiheesta.
Tekninen ulottuvuus
käsittää tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämisen opetuksessa. (Yksi postaukseni käsitteli TVT-linkkejä opetuksessa.) Itsestään selvästi TVT on
tärkeä osa opetusta. Varmastikin kaikki opettajat hyödyntävät TVT:tä
opetuksessaan. Itse esimerkiksi teen kalvoni Powerpointilla. Pidän kirjaa
opiskelijoiden arvosanoista Excelillä. Kurssin tiedottamiseen,
kurssimateriaalin jakoon ja opiskelijatöiden palautukseen käytän Tabulaa (TAMKin
Moodle). Vaikka muussa työssäni hyödynnänkin hyvin paljon TVT:tä, opetuksessani
sen hyödyntäminen on vielä varsin perustasolla ja tämän olenkin tunnistanut
kehittämiskohteeksi omassa opettajuudessani.
Oppimisympäristön
paikallisuus tarkoittaa sitä, että oppimisympäristönä voi hyödyntää muitakin
tiloja kuin oppilaitoksen omia tiloja, kuten blogin kuvassa on tehty. Kaikki
erilaiset opintokäynnit, työssä oppiminen, retket ja leirikoulut ovat
esimerkkejä paikallisuuden hyödyntämisestä oppimisympäristöä mietittäessä.
Opekoulutuksessa esimerkkinä oli, että biologian opetukseen voisi hyödyntää
koulua ympäröivää luontoa.
Didaktisessa
ulottuvuudessa oppimisympäristöä tarkastellaan oppimisen näkökulmasta. Eli
kuinka oppimistilanteesta suunnitellaan ja rakennettaan ympäristö, joka tulee
oppimista.
Disseminating Inclusive Practises (DIP) -projekti
Opekoulutuksessa meille
esiteltiin myös tapa arvioida oppimisympäristöä. TAMKissa on käynnissä DIP-projekti,
jossa on kehitetty tarkastuslista inklusiivisen opetusympäristön kehittämiseen.
Inkluusio tarkoittaa sitä, että kaikilla oppijoilla on mahdollista osallistua
kaikkeen opetukseen (lisää aiheesta Opetushallituksen sivuilta). Tarkastuslistassa
huomioidaan Opiskelijan kiinnittyminen opintoihin, Oppilaitoksen osallistava
pedagogiikka ja Alueellisen yhteistyön moniosaajuus.
Opiskelijan
kiinnittyminen opintoihin -osiossa on esimerkiksi kysymyksiä siitä, miten
opiskelijalle on esitelty oppilaitoksen henkilökuntaa, miten opinnoissa käytetään
osallistavia opetusmenetelmiä ja miten opettajana puutun epätasa-arvoiseen
käyttäytymiseen. Oppilaitoksen osallistava pedagogiikka koostuu muun muassa
kysymyksistä, miten opetusta suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä, miten
opetusta suunnitellaan monenlaisille oppijoille ja miten opetusta suunnitellaan
esteettömäksi. Viimeisessa osiossa, alueellinen yhteistyö ja moniosaajuus,
kysymykset käsittelevät esimerkiksi, onko moniammatillisuus osa oppilaitoksemme
arkea, onko opiskelijahuoltotyössä mukana kaikki keskeiset tahot ja
arvioidaanko oppilaitoksemme tavoitteita säännöllisesti.
Käytin itse
tarkastuslistaa syksyn oppimisympäristöharjoitteluissa. Kokeilin sitä kokonaan
yhdessä haastattelussa, kun haastattelin yliopistossa toimivaa opintojen
koordinaattoria. Muissa haastatteluissa poimin sieltä sopivimmat kysymykset. Olen
sitä mieltä, että tarkastuslista ei täysin sovi yliopisto-opetuksen tai
yliopistojen oppimisympäristöjen arvioimiseen. (Listassa esimerkiksi kysytään
kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä.) Kuitenkin moni kysymys, jonka itse
olin ajatellut toimimattomaksi yliopistossa herätti hyvin mielenkiintoista
pohdintaa yliopisto-opettajien ja opetuksen koodinaattorien parissa.
Suosittelen tutustumista tarkastuslistaan, jos haluaa lisätietoa inkluusiosta. Tosin
tarkastuslistan saatavuus jäi minulle epäselväksi. En nopealla haulla löytänyt
sitä netistä.
Lähteet
Lehtinen, E., Kuusinen,
J., Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. WSOY. Oppimateriaalit.
Oppimiympäristöt ja-alustat. Jyväskylän yliopisto.
No comments:
Post a Comment