Tuesday, March 10, 2015

Kevään opetusharjoittelu - Omat opetuskokeiluni


Opetusharjoittelu on siis iso osa kevään opekoulutusta. Kokoan 
oman opetusharjoitteluni opetuksestani TTY:llä ja TAMKissa. 
TTY:llä pidin kaksi vierailuluentoa Ympäristöjohtamisen kurssilla. 
TAMKin opetukseni pitää sisällään Risk Management -kurssin 
opetuksen. Koska näiden aineiden opetus on minulle jo tuttua, 
asetin opetusharjoittelun tavoitteeksi kokeilla uusia tapoja opettaa. 
Uudet tavat tarkoittavat minulle muuta kuin perinteistä luennointia. 
Kokoan tähän postaukseen opetuskokeiluni ja kokemukseni niistä.


Opetuskokeiluni


Minulle luonnollinen tapa opettaa on pitää luentoja. Luentoni valmistelen PowerPoint-esityksiksi. Näin olen tehnyt 13 vuotta. Niinpä oli aika kokeilla jotain uutta:
  • TTY:llä kokeilin ryhmätyötä osana luentoa ja keräsin opiskelijoiden työn tulokset liitutaululle. 
  • Toisen luennon rakensin Prezillä.
  • TAMKin opetuksessa lisäsin luentoihin paljon keskustelutehtäviä.
  • Yhdelle luennolle esimerkit keräsin Preziin. 
  • Lisäksi yhdellä luennolla käytin Poppletia opiskelijakeskustelun kokoamiseen ja tallentamiseen. 

Ryhmätyö osana luentoa


TTY:n ensimmäisen luennon aiheena oli ympäristöjohtamisjärjestelmät. Valmistelin luentokalvot tavalliseen tapaan. Kävin niistä muutamat perinteisenä luennointina, mutta varasin suurimman osan luennosta ryhmätyölle. Ryhmätyön aiheena oli ISO 14001 ympäristöjärjestelmän sisältö. Jaoin opiskelijat viiteen ryhmään, joista jokainen keskittyi järjestelmän eri osaan. Opiskelijat lukivat standardin läpi ja nostivat sitten mielestään keskeiset osat esille. Itse toimin kirjurina ja kirjasin nämä liitulautulle (kuva yllä). Täydensin tarvittaessa.

Mielestäni ryhmätyö osana luentoa onnistui varsin hyvin. Toki tila, jossa tuolit ja pöydät olisivat liikutettavissa toimisi ryhmätyöskentelyyn paremmin. Opiskelijat tekivät työtä ja nostivat keskeiset asiat esille. Mielestäni ryhmätyön tekeminen oli perusteltua, koska vähintäänkin nyt opiskelijat saivat käsityksen standarditekstistä. Itse standardin vaatimuksia on hieman tylsää käydä perinteisenä luentona läpi, niin toivottavasti näin aihe jäi paremmin opiskelijoiden mieleen.

Prezin käyttö esitysten tekemisessä

 



Prezi on siis työkalu esitysten tekemiseen. PowerPointista poiketen Prezissä lähdetään liikkelle tyhjällä "kankaalla" (yllä olevan kuvan vasen reuna), johon oma esitys luodaan. Kalvopohjia ei ole, vaan jokaisen kalvon voi tehdä juuri sen näköiseksi, kuin itse haluaa. Jos on siis taiteellista silmää, niin Prezillä saa tehtyä todella hyvännäköisiä esityksiä.

Prezi oli minulle jo siinä mielessä tuttu, että olen nähnyt Prezillä toteutettuja esityksiä, mutta en ole sitä aiemmin kokeillut. Tein Prezillä luennon aiheesta yhteiskuntavastuuraportointi.Tämä siitä syystä, että halusin kokeilla luennon rakentamista näin ja halusin havainnollistaa käsitteiden yhteiskuntavastuu ja yhteiskuntavastuuraportti välistä suhdetta kuvan kautta. TAMKin yhdelle luennolle kasasin esimerkit Prezi-esitykseksi. Tämä esitykseni löytyy täältä.

Pidin ohjelmasta, vaikka... En voi väittää olevani kovinkaan taiteellinen. Ja ensimmäisen esityksen (joka oli valmiina esityksenä 2 x 45 min) tekemiseen käytin noin 8 tuntia. :-D Mielestäni Prezi toimii mainiosti opetukseen, johon pitää liittää kuvaa. Aivan loistava esimerkki hyvin toteutetusta Prezi-esityksestä on TkT Niina Vienon esitys jätevedenpuhdistuksen perusteista.

Jotain huonoakin Prezissä toki on. Se on netissä toimiva softa, joten periaatteessa esittämiseen tarvitsee myös netin. Esityksen voi toki ladata pdf-tiedostona omalle koneelle, silloin tosin Prezin mainiot zoomausominaisuudet eivät toimi. Samoin pdf-tiedostosta saa helposti ihan sika ison. Ensimmäinen versio omasta 20 kalvon esityksestäni oli yli 20 megaa. Huonoa tietysti on se, että valmiita kalvopohjia ei ole, mutta toisaalta valmiit kalvopohjat ovat mielestäni PowerPointin heikkous. Jos Preziä käyttää ilmaisversiona, kaikki tekemäsi esitykset ovat julkisia. Itse otin käyttööni Education-version, jota opettajat ja opiskelijat saavat käyttää ilmaiseksi ja tässä pystyy määrittämään julkaisuusasetukset myös ilmaiseksi.

Popplet opetuksessa

 

 

Kokeilin myös Poppletia osana luento-opetusta. Popplet on siis mindmap-työkalu. Se on myös verkkosofta kuten Prezi. Tein itse sinne pohjan valmiiksi (yllä olevan kuvan vasen puoli), jota sitten täytin opiskelijoiden keskustelun pohjalta (kuvan oikea puoli). Olin tehnyt tähän backupiksi tavalliset kalvot, jossa aihepiiri oli käyty läpi, mutta käytännössä luento eteni opiskelijakeskustelun pohjalta.

Tämän softan käyttö on helppoa. Itse pidin tätä hyvänä erityisesti siitä syystä, että oma käsialani on kauheaa, niin tätä kautta pystyin kirjaamaan opiskelijakeskustelua luettavaan muotoon. Ohjelmasta saa tuotoksen pdf:nä ulos, niin laitoin sen opiskelijoille jakoon Tabulaan. Ilmeisesti ohjelmaa pystyisi myös käyttämään niin, että opiskelijat kirjautuvat järjestelmään. Tällöin opettajan ei tarvitse toimia kirjurina, vaan opiskelijat itse kirjaisivat ajatuksiaan tänne. Tällöin tosin avoin keskustelu luokassa voisi olla vähäisempää.

Ohjelman huono puoli on, että maksuttomassa versiossa voi tehdä vain viisi mindmapia. Samoin minulla oli hieman ongelmia sisäänkirjautumisessa. Se ei aina toiminut kerralla, vaan oman tunnus piti syöttää pari kertaa. Muihin huonoihin puoliin en törmännyt.

No comments:

Post a Comment